Er is veel potentie om een miljoen vierkante meter aan leegstaande winkelruimte te transformeren tot woningen. Dat is de conclusie van de Transformatieatlas Retail van Rabobank. Het rapport spreekt van een ‘win-win’.
De belangrijkste indicator voor het transformatiepotentieel van winkels is de leegstandsduur, aldus het rapport. Dat wil echter niet zeggen dat een pand zich ook leent voor woonruimte. “Naast de vraag of een pand nog toekomst heeft als winkelruimte moeten we bij transformatie naar woningen rekening houden met allerlei randvoorwaarden, zoals locatie, omvang en bouwkundige aspecten.” Deze combinatie valt soms wel en soms niet gunstig uit. Uit de berekening blijkt dat circa een grofweg een derde van de leegstand transformeerbaar is tot woonruimte met een oppervlakte van vijftig tot honderd m2. De markt kan hiermee in potentie tien- tot twintigduizend huizen realiseren, aldus de Rabobank.
Uit de Transformatieatlas blijkt dat grote steden vanwege hun omvang in absolute zin de meeste potentie hebben. Maar ook elders liggen kansen. “Ook in kleinere kernen valt veel te transformeren. Ook daar willen mensen graag in de buurt van (winkel)voorzieningen wonen en met gestegen huizenprijzen wordt wonen als alternatief steeds aantrekkelijker”, besluit Aalders. Transformatie van lege winkels naar woningen levert zo een win-win op. Het is goed voor winkelgebieden en goed voor mensen die woonruimte zoeken.
bron: vastgoedactueel